Offerte-tekst schrijftips

Wat is overtuigender in je offerte-tekst: ‘want’ of ‘omdat’?

De details in je offerte-tekst zijn cruciaal voor het aantal opdrachten of orders dat je krijgt. Dat geldt ook voor het verschil tussen de woorden ‘want’ en ‘omdat’. Daar is zelfs onderzoek naar gedaan! Details om te vergeten of om rekening mee te houden als je een offerte maakt.

Het brein is gevoelig voor details

Om zoveel mogelijk met je offerte-tekst te scoren, is het slim om de juiste woorden te kiezen. De juiste woorden kunnen leiden tot grote positieve of negatieve gevolgen, omdat het brein gevoelig is voor subtiele verschillen in taal. Onderzoek toont aan dat mensen sterk reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’.

Onderzoek naar ‘want’ en ‘omdat’

Taalwetenschapper Anneloes Canestrelli deed promotieonderzoek naar het verschil tussen ‘want’ en ‘omdat’. Het blijkt dat kleine verschillen in taal en dus ook in een offerte-tekst feilloos worden opgepikt door het brein.

  • Omdat … Bij het gebruik van ‘omdat’ ziet het brein een feitelijke oorzaak, bijv.: “Mijn buurman heeft zijn arm gebroken omdat hij is uitgegleden.”
  • Want … Daarentegen ziet het brein een ‘subjectief verband’ (mening van de spreker), als ‘want’ wordt gebruikt. Bijv.: “Mijn buurman is een sukkel, want hij is uitgegleden.”

Conclusie onderzoek Canestrelli

  • Omdat: Feitelijke oorzaak = zeer overtuigend
  • Want: Mening van de spreker = minder overtuigend

Dus wat moet je nou met je offerte-brief?

Check al je offertes op het gebruik van ‘want’. Vervang de zinnen met ‘want’ door zinnen met ‘omdat’. Zoals gezegd is ‘want’ minder overtuigend dan ‘omdat’. Gebruik daarom het voegwoord ‘omdat’, omdat het brein dan een oorzakelijk verband ziet. Dat onderbouwt je boodschap veel sterker.

Nog wat offerte-tekst-tips op een rijtje

  • Commerciële teksten zijn vaak kort en bondig en dit leidt er regelmatig toe dat er voegwoorden worden geschrapt. Daarbij wordt niet stilgestaan bij de kracht van ‘omdat’.
  • Bekijk kritisch hoe je teksten inkort en tóch de overtuigingskracht verbetert door ‘omdat’ te gebruiken.
  • Gebruik ‘omdat’ niet overdreven vaak; het moet in het natuurlijke verloop van de tekst passen.
  • Gebruik ‘omdat’ als je een verkoopargument, een reden, extra kracht wilt bijzetten.
  • Lees meer over de psychologie van de offerte of lees andere offerte-tips.

Voorbeelden uit de praktijk

Enkele praktijkvoorbeelden zijn:

  • ‘Wees er snel bij, want onze agenda loopt vol.’
    ‘Wees er snel bij, omdat onze agenda al aardig vol loopt.’
  • ‘Want voor hetzelfde geld heeft u een Bruynzeel-keuken.’
    ‘Omdat u voor hetzelfde geld een Bruynzeel-keuken heeft.’
  • ‘Koop bij ons, want we hebben een groot aanbod merkkleding.’
    ‘Koop bij ons, omdat we een groot aanbod merkkleding hebben.’
  • ‘Bekijk nu onze actie-aanbod, want uw voordeel kan oplopen tot € 100.’
    ‘Bekijk nu onze actie-aanbod, omdat uw voordeel kan oplopen tot € 100.’
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *