Excuustaal in offerte

Voorkom excuustaal in je offertes

Excuustaal in een offerte: soms doe je het uit gewoonte, soms uit angst voor een ‘nee’ en soms uit een soort bescheidenheid. Het scoort echter niet! Waar moet je op letten?


Waarom scoort het niet?

Met excuustaal zwak je je offerte af. Je maakt problemen waar ze niet zijn en je gaat uit van negatieve ideeën bij klanten die ze helemaal niet hebben. Kort gezegd: je zet je klant in de ‘nee-stand’ en dat wil je niet. Je wil dat hij ‘ja’ tegen je offerte zegt.

Veel voorkomende excuustaal

Het snelle excuus. Misschien vindt u ons aan de dure kant, maar we leveren uitstekende kwaliteit en geven een geweldige garantie. Je hebt je al verontschuldigd vóórdat de klant gereageerd heeft. Nergens voor nodig!

Het maar-excuus. Sommige klanten vinden ons duur, maar we leveren uitstekende kwaliteit en geven een geweldige garantie. Ook hier geldt: je weet helemaal niet of deze klant je te duur vindt. Maak geen probleem van je prijs of tarief.

Sorry. Sorry, maar ik de afspraak om 18 augustus 2018 de offerte te bespreken kan niet doorgaan. Uit onderzoek blijkt dat klanten die ‘sorry’ lezen meteen een negatief beeld krijgen van u. Niet doen dus.

Dat eeuwige gemaar

Tijdens het prettige gesprek zei u ……….., maar ………… Het woordje ‘maar’ is een enorme ontkrachter. Het zegt meteen dat u het er niet mee eens bent. Mensen spitsen meteen hun oren als ze het horen en lezen je offerte vanaf de ‘maar’ met een enorm kritische blik.
Tip. Zoek met F7 (Microsoft Word) naar alle ‘maars’ en vervang die voor een ‘en’. Zeg je nog steeds wat je wilt zeggen? Laat het dan staan. En anders verwijder je u de betreffende zin of herschrijft hem.

En verder nog …

Ook twijfelwoorden kunnen leiden tot excuustaal. Check elke offerte of u niet per ongeluk de volgende woorden gebruikt:

  • Toevallig
  • Vrijblijvend
  • Misschien
  • In principe
  • Sterk maken
  • Een beetje
  • Als het uitkomt
  • Verkleinwoorden

Je kunt veel beter positieve taal en krachtwoorden in je offerte gebruiken.

Schrijf bijvoorbeeld in plaats van: 18 augustus ben ik toevallig toch in de buurt. Ik bel u nog even om een afspraak te maken om de offerte te bespreken, dit: Graag kom ik voor het bespreken van de offerte naar Utrecht gereden. Ik bel u nog voor het maken van een afspraak.


Voorkom excuustaal in je offertes. Je maakt problemen waar ze niet zijn en zet de klant in de ‘nee-stand’. Dat wil je niet. Je wilt dat ze ‘ja’ zeggen tegen jouw voorstel.