Een testimonial in je offerte

Een testimonial in je offerte – het helpt!

Een testimonial in je offerte leidt sneller tot vertrouwen en dus ook sneller tot een order. Waar voldoet een goede testimonial aan? En wat zet je in je offerte?


Een testimonial in je offerte?

Waarom? Je wilt de klant graag laten zien dat je ervaring hebt, dat je goed bent, dat jouw oplossing voor hem de beste is. Je wilt hem zoveel vertrouwen geven, dat hij ‘ja’ zegt tegen jouw offerte. Eén van de mogelijkheden om dit te bereiken, is het opnemen van een testimonial.

Wat is een testimonial? Een testimonial is een citaat van een klant. Een ‘quote’ waarin hij aangeeft waarom hij tevreden is. Een andere veel gebruikte term is: referentie.

Een voorbeeld:

“Slechts 21% van onze offertes werden opdrachten. Na de Offertecheck is dat gegroeid tot 38%. Onze omzet is er 60% door gegroeid!”
Dirk Tuiters – Tuiters & Partners Accountancy

Waar voldoet een goede testimonial aan?

Volgens Sean d’Souza van Psycotactics moet een goede testimonial drie kernelementen in zich hebben.

  1. De situatie voor de aankoop. “Slechts 21% van onze offertes werden opdrachten.”
  2. De situatie na de aankoop. “Na de Offertecheck is dat gegroeid tot 38%.”
  3. De positieve gevolgen voor de klant. “Onze omzet is er 60% door gegroeid!”

Nog enkele tips voor een goede testimonial

Maak een testimonial niet te lang. Waar, de klant maakt de testimonial, maar als deze te lang is, kort hem dan in en leg hem de klant nog een keer voor.

Vermeld de naam. Zet de naam van de klant onder de testimonial. En het liefst ook zijn functie en de bedrijfsnaam. Dat vergroot de betrouwbaarheid.

Gebruik een branchegenoot. Zet een testimonial in je offerte van iemand waar de lezer zich mee kan identificeren. Een branchegenoot of iemand uit dezelfde doelgroep.

Overdrijf niet. Soms zijn testimonials té goed, ze lijken onecht alsof ze door de afdeling PR Marketing zijn gemaakt.

Tip. Ontdek ook de andere schrijftips om beter te scoren met je offertes.

Hoe kom je aan goede testimonials?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig: door ernaar te vragen! Doe je dat via e-mail dan werkt een indirecte vraag vaak beter. Je vraagt niet “Zou een testimonial voor mij willen maken?”, maar: “Wat vindt u van het resultaat? Heeft u het al vaak toegepast?” Als je een positief antwoord hebt, vraag je of je het als testimonial mag gebruiken. Dan schrijf je de testimonial en leg het de klant nog een keer voor.

De testimonial in je offerte

Als er voldoende ruimte is, kun je de testimonial in je offertebrief opnemen. Zet hem dan wel ergens apart, bijvoorbeeld midden onderaan de brief. Eventueel in een rechthoekige tekstbox. Past het niet in de brief, neem dan een of meerdere testimonials in de bijlagen op. Zijn er klanten die best gebeld willen worden, vermeld dan niet alleen naam en bedrijfsnaam, maar ook het telefoonnummer.

“Slechts 21% van onze offertes werden opdrachten. Na de Offertecheck is dat gegroeid tot 38%. Onze omzet is er 60% door gegroeid!”

Je kunt testimonials uiteraard ook gebruiken op je website, in je folders, enz. Overweeg dan om er een afbeelding bij te plaatsen. Het liefst van een klant die tevreden lachend je product gebruikt.