Social media bio

Een goede social media bio voor meer opdrachten

Voordat je offerte wordt geaccepteerd zullen velen jou eerst even googlen. Je wordt dan gevonden op o.a. je social media pagina’s. Dus je zgn. social media bio moet dan wel op orde zijn. Deze (social media) bio (van biografie) is een korte omschrijving van wie je bent en wat je doet. Hoe maak je een optimale (social media) bio?


Een (social media) bio? Is dat wel nodig?

Een bio kunt/moet je op allerlei plekken gebruiken. Denk aan bijvoorbeeld:

  • onder ieder (blog)-artikel dat van je verschijnt (op uw eigen website, op een blogsite of in social media;
  • op je social media pagina’s;
  • onder je e-mailhandtekening;
  • in je whitepapers;
  • enz.

Vergelijk een bio met de biografie van een schrijver op de achterkant van een boek. Uitgever Geerhard Bolte (Uitgeverij Haystack) heeft al heel wat schrijvers met hun bio geholpen. Hij publiceerde hier een artikel over op ManagementSite.nl. Dit samengevat artikel is daarop gebaseerd.

Bio-voorbeelden: hoe het wel en niet moet

Een bio is een virtueel uithangbord. Zo moet het niet:
“Werkzaam in industriële sector op strategisch niveau voor cliënten met focus op innovatie, groei en substantiële aandacht voor klimaatvraagstukken. Dankzij masteropleiding EUR en jarenlange ervaring in NL en DLD uitstekende kwalificaties. Managementfuncties bij toonaangevende internationale multinationals, actief in overlegplatforms en sinds 2006 vrijgevestigd als consultant met uniek concept. Presentaties en cursusmateriaal beschikbaar.”

Het kan ook zo:
“Mark Winckelberg helpt bedrijven om klimaatvriendelijk te produceren. Laat hem een fabriek zien, en hij weet precies waar energie verloren gaat en wat je daaraan kunt doen. Voorzitter Nederlandse milieuadviseurs. Gek op hardlopen, en hard werken.”

Acht tips om je eigen bio te (her)-schrijven

1. Geef jezelf een menselijk gezicht. Praat in je bio in gewone mensentaal over menselijk gedrag en menselijke eigenschappen. Een robot is ‘werkzaam’, maar een mens ‘helpt’. Begin altijd met je naam. Dat is persoonlijker en bovendien wordt je dan beter onthouden. Beschrijf waarin je verschilt van andere mensen, bijvoorbeeld door informatie over je privéleven toe te voegen.

VOORBEELD Pieter Zwart, CEO van CoolBlue op Twitter.
“Pieter Zwart. Eindbaas Coolblue, Ondernemer, E-commerce, Technologie, T-rex, Feyenoord en de Zon.”

2. Schrijf luchtig en met humor.Humor en zelfrelativering zijn menselijke eigenschappen zijn. Humor mag in geen bio ontbreken, maar gebruik het wel met mate, een bescheiden grapje (hardlopen, hard werken) volstaat. Niet iedereen heeft evenveel, of hetzelfde gevoel voor humor.

VOORBEELD journalist en auteur Erwin Wijman.
“Schrijver, journalist ‪@NRC ‪@FD ‪@Adformatie ‪@OnzeTaal ‪@NUnl en meer. Schrijfcoach. Op radio/tv/in bladen als naam- en merkexpert en autopsychosocioloog.‬‬‬‬‬”‬‬‬‬‬

3. Val met de deur in huis. Vertel direct wat men van je wilt weten.

VOORBEELD Ben Tiggelaar:
“Dr. Ben Tiggelaar (1969) is onafhankelijk onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn doel: mensen helpen hun dromen om te zetten in actie.”

4. Onderbouw uw autoriteit. Vaak gebruik je je bio onder een blog, whitepaper of rapport. De waarde daarvan wordt mede bepaald door jouw bio. Neem in je bio kwaliteiten op die aansluiten bij het onderwerp.

VOORBEELD onderhandelingsexpert George van Houtem:
“Mr. George van Houtem MBA is als vennoot aan Holland Consulting Group verbonden. George is onderhandeldeskundige en tevens samen met prof. dr. Willem Mastenbroek mededirecteur van HCG onderhandelingstituut. Hij begeleidt onderhandelingen, onderhandelt, bemiddelt bij conflicten en traint en coacht op onderhandelingsvaardigheden en –technieken. George van Houtem spreekt op congressen en seminars.”

Tip. Het belang van autoriteit is ook de reden om je bio bij voorkeur in de derde persoon enkelvoud te schrijven. Iedereen weet dat je die tekst zelf hebt geschreven, en toch straalt deze meer objectiviteit uit.

6. Maak en houd jebio actueel. Als jewerkzaamheden veranderen en jebio hetzelfde blijft, dan kun je verkeerde verwachtingen scheppen.

7. Kort, korter, kortst.Een goede bio is kort. Zo kort mogelijk en zo lang als het lezen boeiend blijft. Let op: een Twitter bio wordt niet uitgebreid bestudeerd en moet dus korter zijn als een LinkedIn-bio.

VOORBEELD Twitterbio van auteur Sarah Gagestein
“Taalstrateeg en framingexpert. Auteur van ‘Denk niet aan een roze olifant’.”

8. Zorg dat u snel te bereiken bent.Voeg daarom uw e-mailadres, telefoonnummer en/of website. toe.

VOORBEELD Richard Engelfriet op LinkedIn
“Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker en columnist. In zijn vrije tijd zingt hij in coverband Rizotto. Engelfriet is auteur van diverse managementtitels, waaronder ‘Zo simpel kan het zijn’, ‘Hoe vang ik een rat?’ en ‘Passie!’. Weekblad Intermediair omschreef hem als ‘Nederlands meest ultieme netwerker’ en Dagblad Sp!ts als ‘passiegoeroe’. Direct met Engelfriet in contact? Bel dan via 06 1633 0906. Graag tot ziens!”

Jouw Twitter-bio

Interessante artikelen die verder ingaan op jouw Twitter-bio staan op:

 


Met een goede (social meda) bio laat je meteen zien wie je bent, wat je kunt en hoe je te bereiken bent. Hanteer voor verschillende media, verschillende bio’s. Gebruik de tips uit dit artikel om een perfecte bio te schrijven. De kans is groot dat je gegoogeld wordt en dat men dan pas je offerte goed- of afkeurt.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *