Offerte ondertekenen

Offerte ondertekenen: hoe laat je dat doen?

Je brengt een offerte uit en de klant moet alleen nog de offerte ondertekenen. Hoe laat je dat op een slimme manier doen? En hoe haal je er zo veel mogelijk uit?


De offerte ondertekenen als bevestiging

Een offerte is naar onze mening een commercieel, schriftelijk aanbod.  De wet kent de term offerte niet, maar spreekt over aanbod en aanvaarding. Met een offerte doe je een aanbod en de klant moet dit aanbod nog aanvaarden. Pas dán is er sprake van een overeenkomst. Tenminste als er niet allerlei voorbehouden zijn gemaakt. Lees hiervoor ook het artikel over de juridische veilige offerte.

Stimuleer de klant en laat de offerte ondertekenen

Op deze website vind je allerlei tips hoe je slim je offerte opstelt. Ook hoe je het beste een offerte afsluit. Maar je kunt de klant stimuleren om de offerte te ondertekenen. Zet hiervoor onderaan de offerte zet je je naam, datum en je handtekening. Eventueel ook je functie. Je kunt meteen hier de klant proberen te verleiden ‘ja’ te zeggen. Dat doe je door de mogelijkheid te bieden om akkoord te gaan met je aanbod. Misschien een open deur, maar toch … onder veel offertes staat dit niet. Dit doe je als volgt:

 

Offerte ondertekenen


Vermeld ook hoe de klant de offerte kan terugsturen, of wanneer de vervolgafspraak is die je eerder al gemaakt hebt.


Laat ook de andere offertepagina’s tekenen

Als de klant de offerte ondertekend en terugstuurt, is er sprake van een overeenkomst. Je krijgt echter wat meer zekerheid als je ook de andere pagina’s van de offerte laat tekenen. Een paraaf is dan voldoende. Je kunt hierop wijzen of naar vragen en/of een hokje links onder aan de pagina’s zetten, waar de klant zijn paraaf in kan zetten.

Vergeet niet nog extra te verkopen

In je offerte heb je nog de mogelijkheid om extra te verkopen. Je kunt upsellen en crossellen.

Upsellen. Uiteraard doe je een aanbod over wat de klant graag wil. Maar je kunt óók een of twee alternatieven aanbieden. Laat het bij maximaal drie alternatieven, anders loop je kans dat de klant last krijgt van keuzestress. Bovendien profiteer je zo van de kracht van drie.


Je kunt ook downsellen en de klant een alternatief aanbieden waarmee hij goedkoper uit is én waarmee toch aan zijn wensen wordt voldaan.


Cross-sellen. Met cross-sellen probeer je extraatjes te verkopen: “Op verzoek verzorgen wij ook de live muziek of een dj.”

Plaats boven de ruimte waar je klant moet ondertekenen een overzicht met extra opties en daarnaast paraafvakjes. Het is eenvoudig en een paraaf of een vinkje in zo’n vakje plaatsen is snel gedaan.

Ook hier geldt: overdrijf niet en biedt niet teveel opties aan. En ook geen opties die moeilijk te begrijpen zijn of waar moeilijk over te beslissen is.


Zet er eens “Ja, ik wil ook…” boven. De klant komt zo in de ‘ja-stemming’ en is eerder genegen om voor meer opties te kiezen.

 


 

De alternatieve offerte

Vaak is het zo dat de klant precies weet wat hij wil. Hij overhandigt je zijn eisen (wensen) en vraagt je om exact daarvoor een offerte te maken. Net als in de bouwsector. Daar baseer je je offerte op het bestek met de tekeningen.

Als je dan toch een goed idee hebt, waar de klant béter en/of goedkoper mee uit is, kun je daar goed mee scoren. Ook ten opzichte van de concurrenten. Maak dan een alternatieve offerte en zet er dat met grote letters ook boven. Wijs de klant erop dat je een offerte hebt gemaakt conform het wensenlijstje én dat je ook nog een alternatieve offferte hebt.


Maak het de klant zo makkelijk mogelijk om ‘ja’ te zeggen en laat de offerte ondertekenen. Bied ook extra opties en/of alternatieven aan, maar overdrijf er niet mee.