Lengte offerte

Een potentiële klant heeft veel vragen en jij hebt veel te vertellen. Twee aanleidingen om je af te vragen hoe lang jouw offerte eigenlijk mag zijn. Een eenduidig antwoord bestaat er niet, maar we helpen je toch een stap verder met een offerte maken.

De gouden regel

Een gouden regel is dat een brief (lees ook: offerte) net zo lang mag zijn, als dat hij blijft boeien. De lezer (klant) moet geboeid blijven door jouw tekst en hij moet dus jouw brief/offerte willen (blijven) lezen. Daarom is het slim om de belangrijkste elementen, de hoofdzaken, in een begeleidende brief samen te vatten. Een ook nu rijst dan de vraag: hoe lang mag dan de begeleidende brief zijn?

Realiseer je het volgende

Realiseer je bij een offerte maken het volgende:

  • Hoe langer de offerte, hoe moeilijker voor de klant om het overzicht te behouden.
  • De lengte hangt sterk af van de aard van je product of van de omvang van je dienst.
  • Je wilt je klant aan de hand nemen en door de offerte leiden.
  • Je wilt dat de klant je offerte doorneemt, begrijpt en dat zijn aandacht uitgaat naar die zaken waar het echt om draait.

Hanteer deze uitgangspunten

  • Zet de hoofdzaken in de begeleidende brief.
  • Zet alle achtergrondinformatie in de bijlagen.
  • Vermeld in de brief in klantgerichte taal de aanleiding van je offerte, de behoefte van de klant en in hoofdlijnen jouw voorstel, cq. aanbod.
  • In de bijlagen neem je alle details op t.a.v. je product/dienst, de tijdsplanning, de voorwaarden, enz.
  • Een grote offerte: ca. 10 pagina’s.
  • Een middelgrote offerte: ca. 3 – 4 pagina’s.
  • Kleine offerte: ca. 1 – 2 pagina’s.