Terugwinnen van vertrekkende klant

Het terugwinnen van verloren klanten

Het terugwinnen van verloren klanten E-bookHoe merk je het wanneer klanten ontevreden worden? En wat kun je doen om ze te behouden of terug te winnen? De antwoorden op deze vragen staan in dit e-book.


Terugwinnen van verloren klanten is zeker wel mogelijk

Door je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en het contact te blijven onderhouden via o.a. tips op jew website, sociale media kanalen en via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, probeer je die klanten zo lang mogelijk vast te houden.

De relatie tussen klant en leverancier houdt echter niet eeuwig stand. De redenen hiervoor kunnen bij de klant liggen (veranderingen in het assortiment, veranderingen in de technologie, verschuivingen in de productie), maar ook bij jou. Natuurlijk wil je het liefst dat een klant zolang mogelijk bij je blijft, omdat het vaak moeilijk is het verlies in omzet te compenseren met een nieuwe klant.

Een e-book met antwoorden

Hoe merk je het wanneer klanten ontevreden worden? En wat kun je doen om ze te behouden of terug te winnen? Het antwoord op deze vragen staat in dit e-book.

 

De inhoudsopgave

Inleiding      3

Waarom vertrekken klanten? 3

Symptomen van vertrekkende klanten 3

Let op de volgende signalen       4

Reageer, voordat de klant vertrekt! 5

Maatregel 1. Stel vast wat mogelijke oorzaken voor de ontevredenheid zijn        5

Maatregel 2. Verstevig het contact met de bungelende klant     6

Maatregel 3. In geval van verminderde behoefte           7

Wat te doen als een klant eenmaal is vertrokken?      7

De afhaakfase: stel u deze vragen            8

De afhaakfase: hoe kunt u de klant benaderen? 8

Persoonlijk gesprek        8

Telefonisch gesprek       8

Schriftelijke enquête     9

Tips voor het opstellen van een vragenlijst          9

Evaluatie van de antwoorden      9

Beperken van de schade 10

In gesprek met de klant 10

Tips voor een effectief taalgebruik          10

Actieve i.p.v. passieve uitdrukkingswijzen           11

Verbaal i.p.v. substantief opgebouwd   11

Positieve i.p.v. negatieve uitdrukkingswijzen     11

Solidariserende i.p.v. prikkelende taal   12