Positief gevoel bij offerte

Geef een positief gevoel bij je offerte

Je klant vraagt een offerte aan en is dus van plan geld uit te geven. Dat doet pijn en daarom is een positief gevoel bij je offerte van groot belang. Vijf tips voor een positief gevoel …


Waarom een positief gevoel bij je offerte belangrijk is

Het lijkt een overbodige vraag: “Waarom is een positief gevoel bij offerte belangrijk?” Toch is het interessant om te weten wat er in de hoofden van klanten gebeurt. Zij hebben een offerte aangevraagd en zijn dus bereid om geld uit te geven. Máár… geld uitgeven doet pijn.

Onderzoek: geld uitgeven doet pijn. Aan de Amerikaanse universiteiten Carnegie Mellon, Stanford en MIT gaven onderzoekers aan een aantal deelnemers elk twintig dollar. Ze mochten dit geld houden of uitgeven. Vervolgens kregen ze productafbeeldingen te zien terwijl hun hersenactiviteit met een MRI-scanner werd gemeten. En wat bleek? Bij het zien van het product, bijvoorbeeld een doos luxe bonbons, werd het genotscentrum van het brein zichtbaar actief. Als men dan de prijs van het product te zien kreeg, werd de zogenaamde insula actief: die is betrokken bij pijnervaringen en emoties als afkeer, angst, woede, e.d.


Betalen doet pijn en dat begint al bij het zien van de prijs.


En dus? Geef een positief gevoel!

Je kunt proberen de pijn van het geld uitgeven te verkleinen. Je kunt de prijs kleiner laten lijken, de prijs ankeren (sandwichmethode), de begeerte aanwakkeren en/of proberen een positief gevoel te geven bij je offerte.

Met deze op 5 tips geef je een goed gevoel bij je offerte

De ideale offerte geeft het meest positieve gevoel. Daarvoor zou je alle offertetips op deze website kunnen bestuderen… De top 4 voor een positief gevoel is de volgende:

  1. Opmaak e.d. Zorg voor een prettige, opvallende opmaak van de offerte. Een aantrekkelijk ogende offerte geeft de lezer, de klant, meteen een positief gevoel.  Dat geldt ook voor aantrekkelijke bijlagen zoals brochures, productfoto’s, enz.
  2. De openingszin. De opening van je offertebrief is één van de cruciale punten van je offerte.  De klant moet meteen een goede eerste indruk hebben. Hij of zij wil zien (lezen) dat deze offerte speciaal voor hem of haar is gemaakt. Dat jij naar de klant geluisterd hebt én gehoord hebt wat er voor de klant belangrijk is.
  3. Positief taalgebruik. Vaak gebruik je onbewust negatieve zinnen in je offerte. Positief taalgebruik is logischerwijs veel beter. Dus bijvoorbeeld in plaats van “Aarzel niet om contact op te nemen”, schrijf je beter: “Neem gerust contact met ons op.”
  4. De opbouw van de offerte. De opbouw en structuur van de offerte moet logisch zijn.  De klant denkt als het ware achtereenvolgens: “Hé, ze hebben naar mij geluisterd. Dit een oplossing die bij mij past. De prijs is duidelijk. Dit moet ik doen om ‘ja’ te zeggen”. Zie ook een voorbeeld structuur van een offerte.
  5. De afsluiting. “Hopende u een passend aanbod te hebben gedaan…” is een waardeloze afsluiting. Geen in je afsluiting de klant het idee dat hij al gekocht heeft en doe dat op een vriendelijke, menselijke manier.

Als je offerte een positief gevoel oproept, maak je meer kans om ook de opdracht binnen te halen.


 

Afbeelding van Luisella Planeta Leoni via Pixabay