Boekrecensie: Pricing power

Onlangs kwam ik in bezit van het boek Pricing Power. Ik was positief verrast en wil dan ook niet nalaten om je hierop te wijzen. Want een betere prijs leidt meteen tot meer winst. En Pricing power helpt daarbij. 


Over de prijs

De prijs is niet hét belangrijkste onderdeel van je offerte, maar wel belangrijk. En dan vooral voor jou zelf. De klant is namelijk graag bereid jouw prijs te betalen, als je er ook de juiste waarde voor levert. Daarom publiceren we ook met enige regelmaat tips over ‘prijzen en tarieven’. En daarom dit keer een recensie over het boek Pricing power.

Over Pricing power

Ik ben altijd kritisch over ‘managementboeken’. Vaak lees je alleen over wat er allemaal anders moet en ontbreekt de ‘hoe’. Praktisch uitleg over ‘hoe’ je dat dan moet aanpakken. Bij Pricing Power krijgt je voldoende uitleg. Geschreven in leesbare taal.


Pricing power is het een boek dat pricing simpel, praktisch en direct toepasbaar maakt.


Makkelijk te lezen, ook als je niet leest …

Het boek is in slimme mootjes, hoofstukken, gehakt. Elk hoofdstuk sluit mooi af met een samenvatting. Persoonlijk lees ik dergelijke boeken niet van a tot z. Oftewel: ik pak het boek vast en begin met bladeren. Tijdens het bladeren in Pricing power valt mijn oog snel op pakkende tips. Vaak herkenbaar aan de gebiedende wijs: doe sus en zo. Dat verleidt tot lezen en de makkelijk leesbare zinnen leiden weer tot verder lezen. Dan wil ik weten hoe het boek is opgebouwd en zoek de inhoudsopgave op. En wat doe ik? Ik begin het te lezen… van a tot z.

Pricing power

Nu verkrijgbaar bij Managementboek € 29,99

De inhoudsopgave

Na twee hoofdstukken over het belang van een juiste prijs hanteren, focust de auteur Joris Smits, al snel op allerlei pricingtechnieken die je kunt toepassen. De praktijk dus.

  • Hoofdstuk 1 Prijs, de belangrijkste winstdrijver
  • Hoofdstuk 2 Het fundament: prijs altijd op basis van waarde
  • Hoofdstuk 3 Differentieer je prijzen, one size fits all werkt niet
  • Hoofdstuk 4 Gebruik prijsankers om relatief goedkoop te zijn
  • Hoofdstuk 5 Gebruik charm pricing en andere psychologische pricing-technieken om goedkoper te lijken
  • Hoofdstuk 6 Staffel je prijzen om meer van hetzelfde te verkopen
  • Hoofdstuk 7 Bundel je prijzen om de gemiddelde besteding van je klanten te verhogen
  • Hoofdstuk 8 Prijs dynamisch om altijd het onderste uit de kan te halen
  • Hoofdstuk 9 Innoveer je prijsmodel om relevant te blijven
  • Hoofdstuk 10 Verhoog je conversie met op waarde gebaseerde prijscommunicatie
  • Hoofdstuk 11 Maak van het prijzen van big deals altijd een big deal
  • Hoofdstuk 12 Maak pricing power ook prioriteit in je langetermijnbedrijfsstrategie
  • Hoofdstuk 13 Geef pricing de juiste plaats in je processen en organisatie

De subtitel ‘De Praktische gids om van je bedrijf een winstmachine te maken’ misstaat dit boek zeker niet.


Voor wie toepasbaar

Pricing power bevat voor iedereen wel pricingtips. Voor kleine en grote ondernemingen in elke sector. Heb jij al eens ooit nagedacht om staffelprijzen te gebruiken, prijzen te bundelen, of om dynamisch te prijzen? En heb je al eens nagedacht hoe je de prijs in je webshop het beste kunt communiceren? Pricing power geeft er antwoord op. Soms enigszins kort door de bocht (hoofdstuk 10), maar je wordt dan wel aangezet om er over na te denken en actie te nemen.

Wat verder zoal opvalt

Een aantal zaken zal je helpen om voor zélf na te denken over de prijzen die hanteert, om een ander prijsbeleid te overwegen én om het ook waar te gaan maken.

  • Korte checklistjes om zelf toe te passen.
  • Cases die als voorbeeld dienen.
  • Illustraties, schema’s, e.d.
  • Stappenplannetjes.
  • Elk hoofdstuk een samenvatting.

Pricing power is een makkelijk leesbaar boek met tips en ideeën voor élke onderneming.


Pricing power

Nu verkrijgbaar bij Managementboek € 29,99