Meer omzet uit je offerte

10 Offertetips om meer omzet uit je offerte(s) te halen

Je spreekt een interessante opdrachtgever. Het gesprek verloopt prima en vervolgens vraagt men je om een offerte te maken. Hoe maak je een offerte die scoort? Tien offertetips op een rijtje.


Eerst: offerte of opdrachtbevestiging?

Ben je als enige ondernemer in de race voor een mooie opdracht? En vraagt de klant een offerte om alles nog even zwart op wit te zien? Dan wil men eigenlijk alleen maar een bevestiging van hetgeen je eerder besproken hebt. Tip 1. Stuur twee kopieën en vraag de klant ter bevestiging om een exemplaar ondertekend retour te sturen. Uiteraard voeg je dan je algemene voorwaarden toe.

Speel in op de klantbehoefte

De prijs is zelden doorslaggevend. Slechts zelden is de prijs de doorslaggevende factor. De klant heeft een budget en wil dat het liefst niet overschrijden. Daarnaast kiest men wel voor een bepaalde uitvoering, kwaliteit en niveau. Of men tegen jouw offerte ‘ja’ zegt, hangt vaak af hoe klantgericht je offerte is.

Wees klantgericht. Begin je offerte niet met een standaard openingszin zoals: “Naar aanleiding van uw aanvraag voor …, hebben wij het genoegen…” Tip 2. Speel echter meteen in op iets wat de klant belangrijk vindt en gebruik daarbij zoveel mogelijk zijn woorden. Bijvoorbeeld: “Onze gasten mogen niets te kort komen en niet te lang op hun drankje wachten. Dat zei u tijdens ons plezierig gesprek …”

Schrijf klantgericht

Op lange epistels met lange volzinnen zit niemand te wachten. Offertetips:

  • Tip 3. Gebruik korte zinnen van maximaal 15 woorden en zes a zeven regels per alinea.
  • Tip 4. Hanteer geen jargon (dresseren..), maar gebruik gewone mensentaal. Zo overdonder je de klant niet en blijf de offerte goed leesbaar.
  • Tip 5. Wees specifiek en concreet. Woorden als ‘binnenkort’, ‘zo spoedig mogelijk’, ‘wij zullen onze uiterste best doen’ leiden alleen maar tot onnodige vragen.
  • Tip 6. Laat hulpwerkwoorden zoals ‘zijn’, ‘hebben’, ‘zullen’, ‘willen’, enz. zoveel mogelijk achterweg. Dus niet: “Als u zou kiezen voor een walking dinner, dan kunnen gasten…”, maar: “Met een walking dinner kunnen gasten..”

Denk met de klant mee

Tip 7. Bied 3 alternatieven. Tijdens het gesprek denk je natuurlijk al zoveel mogelijk met de klant mee. Maar dat kun je ook nog in de offerte. Bied drie alternatieven aan. Mensen willen graag kunnen kiezen én kiezen vaak voor de middelste optie.

Tip 8. Upsellen. Het besproken voorstel is optie 1. Optie 2 en 3 zijn dan duurdere opties. Met extra opties kunt u proberen meer van hetzelfde te verkopen (upsellen).

Tip 9. Cross-sellen. Je kunt ook extraatjes proberen te verkopen: “Op verzoek verzorgen wij ook de muziek. Uw muzikale wensen kunt u aan de dj kenbaar maken.” 

En de prijs?

Wees trots op je bedrijf én op de prijs die je moet rekenen. Wil de klant onderhandelen? Dat kan. Voor een lagere prijs, krijgt hij dan ook net wat minder … Tip 10. Je kunt de prijs kleiner laten lijken, door een prijs per gast te noemen en eventueel de drank op basis van nacalculatie te doen.